Kuinka pitää huolta riittävästä proteiinin saannista matkoilla?

Kaupallinen yhteistyö: Hyvinvoinnin Tavaratalo

Hellou, täällä kirjoittelee FitFunFamily- blogin Josefina jälleen kerran. Viimeksi kirjoittelin kuinka rentoutua arjen keskellä ja tänään ravintovalmentajana halusin kirjoittaa jotain liittyen ravitsemukseen. Tällä kertaa olisi vuoro pohdiskella kuinka pystyy turvaamaan riittävän proteiinin saannin myös matkustellessa. Olimme koko perhe joulun jälkeen muutaman viikon lomailemassa Itävallan alpeilla Tirolissa, mistä Dom (blogin toinen kirjoittaja sekä aviomieheni) on kotoisin. Tiesimme jo etukäteen, että Itävaltalainen ruoka ei todellakaan ole kovin proteiinirikasta. Suurin osa Tirolilaisesta ruuasta laskettaisiin armottomasti herkuiksi meidän kotimaassamme ja en voi vieläkään lopettaa ihmettelemistä, miten katukuvassa ruokavaliosta huolimatta ei näy ollenkaan ylipainoisia ihmisiä. Tiesimme siis jo etukäteen, että tulemme syömään kolme viikkoa pelkkiä herkkuja.Instagramissa ihmiset kummastelivat, miksi emme yksinkertaisesti tehneet omia ruokiamme ja syöneet terveellisemmin. Syitä tähän oli kaksi, nimittäin olisi ollut epäkunnioittavaa alkaa valmistamaan omia safkoja sekä lomaillessamme en aio ikinä kieltäytyä syömästä Knödeliä tai revittyä pannaria, koska ne vaan maistuvat niin herkulliselta. En usko kolmen viikon loputtoman herkuttelun kaantavan kuppia nurin ollenkaan. Vaikka painoa kertyikin reissun aikana 3,5kg, niin nyt viikon kotiutumisen jälkeen lomakilot ovat jo historiaa. En aio siis seuraavallakaan kerralla reissullamme kieltäytyä Knödelin syömisestä.  Runsaista kaloreista huolimatta ruoka siellä on todella proteiiniköyhää. Ensimmäisenä päivänä laskin, että ilman proteiinilisää sain proteiinia n. 0.6g / kg ja tavoitteeni on syödä proteiinia n. 1.5 – 2 g / kg. Onneksi olimme fiksuina tyyppeinä kantaneet täysissä matkalaukuissamme proteiinit Suomesta asti sinne. Sieltä nimittäin myös proteiinivalmisteiden löytäminen ei ole verrattavissakaan Suomen tarjontaan. Isosta kaupasta saattaa hyvällä tuurilla löytyä tasan yksi merkki ja maku proteiinipatukoita. Älä siis matkustellessasi milloinkaan luota, että lomakohteestasi löytyy proteiinivalmisteita. Suomesta löytyy ihan pienimmästäkin kioskista vähintään muutamaa erilainen protskupatukka, mutta muualla maailmassa proteiinivalmisteita ei löydy kaikkialta.Kannamme siis yhtä ruoka-ainetta aina matkustaessa mukanamme ja se on proteiinilisä. Tilasimme Hyvinvoinnin Tavaratalolta Fast Natural lisäproteiiniksi tarkoitettua kotimaista heraproteiinijauhoa. Tämä proteiini sisältää vain luonnon ainesosia sekä korkealaatuista suomalaista heraproteiinia; Kuusamon Juuston heraproteiinia, aidoista kaakaopavuista valmistettua raakakaakaojauhetta, Kalaharin suolaa sekä Stevia-kasvista peräisin olevaa makeutusainetta. Tämä proteiinilisä piti huolta, että reissullammekin saamme tarpeeksi proteiinia. Matkustellessa kunnolla suljettava pakkaus oli myös suuri plussa, ettei tarvinnut nuolla protskuja matkalaukun pohjalta.Proteiinilisä on myös täydellinen lisä kotimaassamme, mikäli proteiinia ei saa riittävästi. Suosittelen joskus mielenkiinnosta laskemaan saatko tarpeeksi proteiinia? Proteiinilisää voi sekoittaa vain veteen ja juoda sellaisenaan tai lisätä esimerkiksi puuron joukkoon. Proteiinilisästä saa tehtyä myös taivaallisen hyviä pannukakkuja, proteiinipatukoita tai smoothieita.

Lemppari Protskusmoothieni

Kaikki ainekset sekaisin blenderissä ja hetkeksi jääkaappiin viilenemään ennen nauttimista! 🙂

Mikäli haluat seurailla enemmänkin meidän seikkailuja (tällä hetkellä tosin lähinnä sairastamista)  Suomessa sekä Itävallassa, niin pistä ihmeessä seurantaan meidän some-kanavat:

FACEBOOK INSTAGRAM

 

Parempaa oloa

Parempaa oloa on kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, kauneuteen, treenaukseen ja kotiin keskittyvä blogi, jossa FitFashionin omat bloggaajat testaavat tuotteita ja tutustuvat Hyvinvoinnin Tavaratalon monipuoliseen valikoimaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 8
Tykkää jutusta