Kuinka pitää huolta riittävästä proteiinin saannista matkoilla?

Kaupallinen yhteistyö: Hyvinvoinnin Tavaratalo

Hellou, täällä kirjoittelee FitFunFamily- blogin Josefina jälleen kerran. Viimeksi kirjoittelin kuinka rentoutua arjen keskellä ja tänään ravintovalmentajana halusin kirjoittaa jotain liittyen ravitsemukseen. Tällä kertaa olisi vuoro pohdiskella kuinka pystyy turvaamaan riittävän proteiinin saannin myös matkustellessa. Olimme koko perhe joulun jälkeen muutaman viikon lomailemassa Itävallan alpeilla Tirolissa, mistä Dom (blogin toinen kirjoittaja sekä aviomieheni) on kotoisin. Tiesimme jo etukäteen, että Itävaltalainen ruoka ei todellakaan ole kovin proteiinirikasta. Suurin osa Tirolilaisesta ruuasta laskettaisiin armottomasti herkuiksi meidän kotimaassamme ja en voi vieläkään lopettaa ihmettelemistä, miten katukuvassa ruokavaliosta huolimatta ei näy ollenkaan ylipainoisia ihmisiä. Tiesimme siis jo etukäteen, että tulemme syömään kolme viikkoa pelkkiä herkkuja.Instagramissa ihmiset kummastelivat, miksi emme yksinkertaisesti tehneet omia ruokiamme ja syöneet terveellisemmin. Syitä tähän oli kaksi, nimittäin olisi ollut epäkunnioittavaa alkaa valmistamaan omia safkoja sekä lomaillessamme en aio ikinä kieltäytyä syömästä Knödeliä tai revittyä pannaria, koska ne vaan maistuvat niin herkulliselta. En usko kolmen viikon loputtoman herkuttelun kaantavan kuppia nurin ollenkaan. Vaikka painoa kertyikin reissun aikana 3,5kg, niin nyt viikon kotiutumisen jälkeen lomakilot ovat jo historiaa. En aio siis seuraavallakaan kerralla reissullamme kieltäytyä Knödelin syömisestä.  Runsaista kaloreista huolimatta ruoka siellä on todella proteiiniköyhää. Ensimmäisenä päivänä laskin, että ilman proteiinilisää sain proteiinia n. 0.6g / kg ja tavoitteeni on syödä proteiinia n. 1.5 – 2 g / kg. Onneksi olimme fiksuina tyyppeinä kantaneet täysissä matkalaukuissamme proteiinit Suomesta asti sinne. Sieltä nimittäin myös proteiinivalmisteiden löytäminen ei ole verrattavissakaan Suomen tarjontaan. Isosta kaupasta saattaa hyvällä tuurilla löytyä tasan yksi merkki ja maku proteiinipatukoita. Älä siis matkustellessasi milloinkaan luota, että lomakohteestasi löytyy proteiinivalmisteita. Suomesta löytyy ihan pienimmästäkin kioskista vähintään muutamaa erilainen protskupatukka, mutta muualla maailmassa proteiinivalmisteita ei löydy kaikkialta.Kannamme siis yhtä ruoka-ainetta aina matkustaessa mukanamme ja se on proteiinilisä. Tilasimme Hyvinvoinnin Tavaratalolta Fast Natural lisäproteiiniksi tarkoitettua kotimaista heraproteiinijauhoa. Tämä proteiini sisältää vain luonnon ainesosia sekä korkealaatuista suomalaista heraproteiinia; Kuusamon Juuston heraproteiinia, aidoista kaakaopavuista valmistettua raakakaakaojauhetta, Kalaharin suolaa sekä Stevia-kasvista peräisin olevaa makeutusainetta. Tämä proteiinilisä piti huolta, että reissullammekin saamme tarpeeksi proteiinia. Matkustellessa kunnolla suljettava pakkaus oli myös suuri plussa, ettei tarvinnut nuolla protskuja matkalaukun pohjalta.Proteiinilisä on myös täydellinen lisä kotimaassamme, mikäli proteiinia ei saa riittävästi. Suosittelen joskus mielenkiinnosta laskemaan saatko tarpeeksi proteiinia? Proteiinilisää voi sekoittaa vain veteen ja juoda sellaisenaan tai lisätä esimerkiksi puuron joukkoon. Proteiinilisästä saa tehtyä myös taivaallisen hyviä pannukakkuja, proteiinipatukoita tai smoothieita.

Lemppari Protskusmoothieni

Kaikki ainekset sekaisin blenderissä ja hetkeksi jääkaappiin viilenemään ennen nauttimista! 🙂

Mikäli haluat seurailla enemmänkin meidän seikkailuja (tällä hetkellä tosin lähinnä sairastamista)  Suomessa sekä Itävallassa, niin pistä ihmeessä seurantaan meidän some-kanavat:

FACEBOOK INSTAGRAM

 

TERVEYS | PAINONHALLINTAA JA JAKSAMISTA

  Coachingkira täällä kirjoittelee ja testailee hyvinvoinnin.fi –verkkokaupan tuotteita! 🙂 Olen kirjoittanut FitFashionilla nyt vuoden, ja kirjoitukseni keskittyy monipuolisesti kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin teemoihin.

Olen 34-vuotias liikunnan ammattilainen ja Terveysvalmentaja, jonka lisäksi pidän hyvinvointiluentoja ja työhyvinvointivalmennusta pääkaupunkiseudulla.

Blogini löydät täältä, vlogini täältä.

Koska olen hyvinvoinnista ja liikunnasta suuresti kiinnostunut, niin valitsin testattavaksi kaksi tuotetta: vihreä kahvipapu-uute ja pakurikääpäuute, sillä nämä ovat ajankohtaisia terveys edellä –tuotteita.

 

terveys

 

TERVEYS | VIHREÄ KAHVIPAPU PAINOHALLINNASSA

Vihreän kahvipapu-uutteen plussaa on sen luonnollisuus: Puhdas +caps on vegekapseli, joka ei sisällä täyte-, säilöntä, -pinta eikä väri- tai makeutusaineita.

Puhdas + caps –kapseleita suositellaan otettavan 1-2 kapselia 2 kertaa päivässä.

 

terveys

Miten vihreäkahvipapu-uutteen sanotaan auttavan painonhallinnassa?

Markkinoilla on monen monta rasvanpolttajaa ja rasvan palamista tehostusta lupaavia tuotteita. Vihreäkahvipapu-uutteen sanotaan edesauttavan painonhallintaa ja Amerikassa se on yksi suosituimpia painonhallintavalmisteita.

Vihreät kahvipavut ovat paahtamattomia kahvipapuja. Ne sisältävät klorogeenihappoa, jonka on huomattu tehostavan painonpudotusta estämällä glukoosin vapautumista elimistössä. Sen on myös huomattu lisäävän rasvan palamista maksassa.

Näin vihreän kahvipapu-uutteen kerrotaan muodostavan toimivan kombon, joka estää ylimääräisen rasvan imeytymistä elimistöön ja tehostavan elimistöön varastoituneen rasvan palamista.

 

Toimiiko se?

Uskaltaisin väittää, että fiilikset ovat yksilöllisiä. Myös lähtötaso ja jo kehossa oleva rasvakudoksen määrä vaikuttaa. Lisäksi vaikutusta on myös elintavoilla: ruokailuilla ja liikunnalla. Painonhallinta ja –pudotus on aina monen tekijän summa.

Yksinään mikään pilleri ei siis ihmeitä tee, mutta painohallinnan ja –pudotuksen tukena sitä voit testata. Kyllähän siitä aina lisämotivaatiota saa, jos homma buustautuu!

Itse en (enää) käytä rasvanpolttotuotteita, joten vertaaminen mihinkään muuhun on hankalaa. Itse suosittelisin testaamaan vaikutuksen omalla kohdallasi. Ilmeisesti monella on vireystila noussut, nälkä vähentynyt ja jonkin verran paino laskenut pidemmän ajan (reilu 2 kk) käytön aikana.

Joskin kapselit kannattaa hankkia luotettavalta valmistajalta ja luotettavasta verkkokaupasta.

 

terveys

 

TERVEYS | PAKURIKÄÄPÄ, TUHANSIA VUOSIA TUNNETTU ROHTO

Innostuin pakurikäävästä silloin, kun se markkinoille tuli. Se on tunnettu monipuolisena rohtona kansanlääkinnässä tuhansien vuosien ajan ja nykyään sitä on myös tutkittu paljon.

Olet saattanut joskus kuulla pakurikäävästä myös nimen Chaga. Suomessa sitä käytettiin sota-aikana kahvin korvikkeena ja teen sijasta ns. ”tikkateenä”.

Mikä itseäni siinä viehättää on sen monipuoliset terveysvaikutukset: vitamiineja, kivennäisaineita ja antioksidantteja.

Liikkuvana ihmisenä itseäni viehättää pakurikäävän lupaus parantaa yleiskuntoa vahvistamalla vastustuskykyä. Siten se auttaa jaksamaan, sillä se torjuu tulehduksia.

Vaikka kaapistani löytyy pakurikääpäteetä, niin viehätyin ajatuksesta lorauttaa kahviini Puhdistamon Pakurikääpäuutetta. Itselläni löytyy kaapista myös pakurikäävällä maustettua kahvia, joten tuntui luontaiselta lisätä tätä persoonallisen makuista uutetta juuri aamukahviini.

 

terveys

 

Kahvin lisäksi voit lorauttaa pipetillisen uutetta myös teen, smoothien, smoothiebowlisi tai proteiinishakesi sekaan.

Kotimainen Puhdistamo kertoo pakkauksessaan pakurikääpäuutteensa olevan markkinoiden laadukkainta, joka tulee niin itse tuotteen puhtaudesta, kuin eettisestä toiminnasta ja laatuun panostamisesta.

 

Oletko itse testannut jompaakumpaa? Mitä olet huomannut käytön myötä?

 

Terveyttä kaikille!
x Kipa

 

Itse tehty luomupalkkari!

Terve taas! Olen Jari ja kirjoittelen tuota Metallisydän-blogia. Sain jälleen kunnian vierailla täällä Parempaa oloa-blogissa ja ajattelin tällä kertaa kirjoittaa teille itse tehdyn luomupalkkarin ohjeet.

luomupalkkari

Itse tehty luomupalkkari

Kovan treenin jälkeen on tärkeää täyttää kehon energiavarastot ja antaa lihaksille polttoainetta palautumiseen ja kehittymiseen. Markkinoilla on valtava määrä erilaisia palautusjuomajauheita, joista osa on todella hyviä. Tällä kertaa me tehdän tuo palkkari kuitenkin ihan itse ja vielä pääosin luomuraaka-aineista

Raaka-aineet

250 g maitorahkaa (luomu)
1 banaani (luomu)
1 rkl chian siemeniä (luomu)
2 rkl goji-marjoja (luomu)
loraus maitoa (luomu)
1 tl MSM-jauhoa
muutama tippa makeutusainetta

Valmistus

Lusikoidaan maitorahka blenderiin

Maitorahka tuo palkkariin suurimman osan siinä tarvittavista proteiineista, noin 25 grammaa. Proteiini toimii kehossa lihaksen rakennusaineena ja onkin tärkeää pitää huolta riittävästä proteiinin saannista paitsi heti treenin jälkeen, myös pitkin päivää.

Pilkotaan banaani ja lisätään mukaan

Maitorahkakin sisältää hieman hiilihydraatteja, mutta tämän palautusjuoman pääasiallinen hiilihydraattilähde on banaani. Sillä täytetään nopeasti treenin aikana tyhjentyneet kehon energiavarastot.

Loraus maitoa tekee palkkarista juoksevamman

Kun mukaan lisätään hieman maitoa, voidaan unohtaa lusikka ja palkkari voidaan hörppiä suoraan mukista. Mitä enemmän maitoa, sitä juoksevampaa palkkarista tulee.

Lisätään chian siemenet ja goji-marjat

Chian siemenet sisältävät runsaasti proteiinia, mutta erityisesti omega 3- ja 6-rasvahappoja. Goji-marjat ovat palkkarissa paitsi parantamassa vastustuskykyä, myös tuomassa siihen makua.

Lopuksi lisätään t-lusikallinen MSM-jauhetta ja muutama tippa makeutusainetta

MSM-jauhe edesauttaa nivelten hyvinvointia ja on siksi hyödyllinen erityisesti painoharjoittelua harrastaville. Sen maku on hieman karvas, mutta goji-marjat ja pieni määrä makeutusainetta peittävät sen hyvin ja tekevät palkkarista herkullisen makuisen.

Suristellaan kaikki sekaisin

Kun kaikki raaka-aineet on blenderissä, suristellaan ne kuohkeaksi seokseksi. Vieläkin voi lisätä halutessaan mukaan hieman maitoa jos seos vaikuttaa jäävän liian jähmeäksi.

Valmista herkuteltavaksi

Viimeiseksi kaadetaan valmis luomupalkkari mukiin ja hörpitään parempiin suihin. Palkkarin voi valmistaa valmiiksi myös ennen treeniä ja ottaa vaikka sheikkerissä mukaan jos haluaa.

EXTRA

Jos haluaa buustata palkkarilla omaa vastustuskykyä oikein kunnolla, voi valmistusvaiheessa lorauttaa mukaan myös shottilasillisen verran TÄÄLLÄ esiteltyä inkiväärimikstuuraa. Johan lähtee flunssat ja muut pikkuvaivat!